Rigatoni al tonno

 

Förra veckan gjorde jag tonfiskfyllda paprikor samtidigt som jag utlovade ett brandtal för bra tonfisk + mitt bästa recept på pasta med tonfisk. Nu är det dags!

Färsk tonfisk i all ära men i vardagen så tror jag många av oss föredrar den konserverade varianten, antingen i konserv eller i glasburk. Det finns bra sorter och det finns sannerligen mindre bra och oftast, inte helt oväntat, går kvalité och priset hand i hand. Man får vad man betalar för helt enkelt. Jag tänker inte ge mig in i att recensera tonfiskmärken på den svenska marknaden men kan konstatera att kvalitén på konserverad tonfisk i Italien är betydligt mer jämn. Man tolererar inte ”dålig” mat och vill att det man köper ska vara det bästa. För egen del brukar jag alltid köpa tonfisken på glasburk. Dels så ser man vad man får och det är alltid bra kvalité. Och det ska vara rejäla bitar av tonfisk i olja med frisk färg, inte något mosigt med gråbrun nyans som inte ens luktar tonfisk.

 

Jag är säker på att man hemma i Sverige kan få tag på denna delikatess om man har en bra italiensk delikatessbutik i närheten. Och om inte så kan man säkerligen be en seriös stormarknad att ta hem det. Och som sista alternativ så är jag, som sagt, ganska säker på att det finns bra tonfisk på konserv också. Men lägg gärna några kronor extra på bra tonfisk för bra råvaror är den bästa grunden för den godaste maten. Och även med en bättre tonfisk så är det ingen dyr råvara, min burk kostar ungefär 3 Euro.

Det finns otaliga recept på pasta med tonfisk, jag vet, och här ska ni nu få ett till. Inte för att det är det snabbaste eller med minst ingredienser. Nej, utan för att det är det hittills godaste som jag fått till. Och jag har både ätit det ute oräkneliga gånger och lagat många pasta med tonfisk genom åren kan jag lova. Det här är helt fantastiskt gott!

 

4 personer

1 burkar med bra tonfisk (200 – 300 gram beroende på storlek)

Coctailtomater (delade i kvartar)

3 finhackade vitlöksklyftor

2 – 3 msk kapris

Bladpersilja

½ citron

1 dl vitt vin

Salt och peppar

Sätt en rejäl panna på spisen och häll på en bottenskyla med olivolja. Lägg i den finhackade vitlöken och fräs på låg värme så att smakerna sätter sig i oljan. Under tiden kan du sätta på pastavattnet, klyfta coctailtomaterna och finhacka persilja.

Häll tonfisken i pannan och höj värmen. När det fräser ordentligt så slår du på vinet. Låt det fräsa och gå in ordentligt och när vätskan minskat i pannan så är det dags att tillsätta tomaterna och kaprisen. Rör runt och lut puttra medans du kokar pastan. (Och njut av de fantastiska dofterna!) Till den här tonfisksåsen serverar vi större ihålig pasta så att såsen fastnar i och runt om på pastan.

När pastan är färdig tillsätter du den finhackade i persiljan, salt och peppar, och pressar över citronsaften innan du slår i pastan. Vänd runt ordentligt och ställ fram pannan på bordet.

 

Rigatoni al tonno e pomodori – ruskigt gott!

Följ gärna Ruskigt Gott på Facebook!

snabb middag - snabblagat - tonfisk - tonfiskpasta - tonno - vardagsmat