Dillrostade rädisor

 

Ibland får jag riktigt allvarlig hemlängtan. Det händer inte så ofta och tack och lov är det ju inte värre än att åka hem och vara hemma några dagar för att bli botad. Eller så försöker jag få till lite svenska smaker i den italienska myllan. Jag önskar jag hade kommit på det här receptet själv men jag har faktiskt hittat de på nätet någonstans för flera år sedan. Det jag har gjort är att addera dillen för riktigt svenska smaker. Och det här mina vänner är inte bland det godaste utan även det nyttigaste snacket man kan tänka sig. Perfekt att ställa fram innan middagen som lite aperitvo eller i soffan till fredagsmyset.

När jag var liten spenderade jag mycket tid hos min mormor. Här gjordes allt från grunden och ute i trädgården odlades allt som kunde odlas. Man kunde gå och småäta vinbär, krusbär, hallon och annat gott dagarna i ända och till lunch/middag var det alltid mycket grönsaker nyss upplockade och tillagade från grönsakslandet utanför köksfönstret. Dofterna och smakerna är ljuvliga minnen än idag och jag själv längtar efter att kunna få anlägga en sådan köksträdgård som hennes någon gång.

Nåväl, tillbaka till det här ljuvliga receptet. Krispiga rädisor som rostas i ugnen med citron, dill, salt och lite peppar. Det doftar sommar i hela huset och smaken väcker minnen till liv. Och min hemlängtan är för stunden borta…

1 sats (Anpassa bara mängden efter hur mycket du vill göra)

4 knippen rädisor (Är vad som får plats på en ugnsplåt)

1 + 1 citron

Torkad dill

Olivolja

Salt och lite peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Skär bort rädisorna från blasten men spara lite av skaftet, det blir lite extra dekorativt och fungerar som ”handtag” när det är dags att hugga in på de ljuvliga rädisorna. Dela varje rädisa på mitten och lägg i en skål. Om det är väldigt fin blast så kan du också lägga undan lite blad för dekoration.

Pressa saften av i citron i skålen med rädisorna. Strö över generöst med torkad dill och nyp över lite salt och peppar. Blanda runt ordentligt och lägg ut dem med snittytan uppåt på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen i ca  20 – 25 minuter. Ta ut någon efter 20 minuter och smaka av, de ska fortfarande vara krispiga men inte har för vätska kvar i sig.

Under tiden kan du riva zest från den andra citronen och plocka fram några snygga blad från blasten om det fanns några.

Ta ut formen och strö över citronzesten och eventuella blad. Toppa med lite flingsalt.

 

Du har nu världens nyttigaste och godaste snack – fullt av smaker från svensk sommar!

Följ gärna Ruskigt Gott på Facebook!

dill - rädisa - rädisor - tillbehör - tilltugg