Patate gratinate

 

På söndag ska vi ha lite gäster över på söndagslunch. Eftersom en är kock och hela gänget är mycket matintresserade så tänkte jag göra en svensk – italiensk crossover lunch. Det blir traditionella plockrätter som aperitivo och som första rätt en enkel pasta av något slag. Men som huvudrätt tänkte jag servera mitt absolut bästa recept på fläskfilé som jag tänkte lägga ut på bloggen nu på söndag . missa inte det. Och till det en vitlöksbombad potatisgratäng. Och idag så tänker jag alltså ge er mitt recept på vad jag anser är den tveklöst godaste potatisgratängen.

Potatisgratäng är ju egentligen ett franskt påfund och i min variant så gör jag den på klassiskt svenskt vis med en touche av Italien. Undvik de där färdiga gratängerna som innehåller massa onödiga tillsatser som våra kroppar inte behöver. En hemmalagad smakar dessutom så mycket bättre och du kan med värdighet tipsa dina gäster om receptet.

Mina knep för att få den riktigt bra är få. Och jag vet att det finns oändliga variationer på denna så uppskattade rätt hos många av oss – med purjolök, mjölkkokt potatis, muskot och så vidare. I min gratäng så är det bara potatis, grädde, lök, smör och ibland ost. Och sen behöver den hög värme och tid för att bli riktigt bra.

För den där lite italienska tuschen brukar jag ta ut gratängen strax innan den är klar och hyvla över rejäla bitar med pecorino som får smälta och gratineras. Du kan självklart ta vilken ost du vill.

Potatisgratäng är också perfekt att förbereda i förväg. Något dygn i kylen gör bara att smakerna kommer fram ännu mer. Och sen är det bara att ta fram den och sätta in i ugnen. Till vår lunch på söndag så har jag gjort den redan idag.

6 portioner

1 kg potatis (Fast eller mjölig spelar ingen som helst roll)

2 gula lökar

6 vitlöksklyftor

4 dl grädde

3 msk smör

1 bit pecorino

Salt, peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatisarna. Pressa vitlöksklyftorna och finhacka löken. Smöra (1 msk) en ugnsform och lägg ett lager med potatis i botten. Strö över lök och vitlök, salta och peppra. Lägg på ett nytt lager och upprepa. Avsluta med ett lager potatis överst. Fördela resterande smöret i små klickar över gratängen och ställ in i ugnen.

Gratängen tar ungefär 45 minuter. Får den väl mycket färg så kan du täck över den med aluminiumfolie. Om du vill ha ost på så ta ut den en kort stund innan den är färdig och lägg på osten. Ställ tillbaka i ugnen utan aluminiumfolie och låt osten gratineras.

Till servering så brukar jag ställa fram en skål med pecorino så att den som vill kan toppa med lite mer ost. Kulinarisk valfrihet så att säga…

Så ruskigt gott - och föjl mig gärna på Ruskigt Gott på Facebook!

italienskt - potatis i ugn - potatisgratäng