Kyckling cacciatore

 

Den här rätten från Toscana finns det en hel del varianter på, säkert lika många som det finns husmödrar i hela Italien. En del vill ha rött vin i, andra hellre vitt. Någon påstår att det ska vara med bacon och andra tillagar utan. Min variant lärde jag mig i somras, en söndagseftermiddag, vid besök hos vänner utanför Rieti. Och självklart tillstår dom att det är just så här kyckling cacciatore ska tillagas.

Jag gillar verkligen att använda kycklinglår. Det är prisvärt, saftigt och ofta en del av kycklingen som man inte använder så ofta.

4 personer

1 kg kycklinglår

1 burk med hela plommontomater

1 gul lök

1 moror

1 stjälk bladselleri

1 pkt bacon

2 dl vitt vin

Olivolja och salt

Återigen använder vi en av de mest grundläggande kökskonsterna – sofritto (denna gång med bacon). Finhacka lök, morot, bacon och selleri och stek på medelvärme i ca 15-20 minuter.

Lägg ner kycklinglåren i pannan med grönsakerna och stek på dom ordentligt, ca en halvtimme så att de får fin färg. Vänd på dom då och då.

Häll på vinet och låt det få ett uppkok innan du lyfter ur kycklingen och lägger åt sidan så länge. I pannan med grönsakerna och vinet slår du sedan på tomaterna. Salta försiktigt och låt det koka ihop ca 10-15 minuter.

Lägg sedan tillbaka kycklinglåren, lägg på ett lock och låt småputtra i 20 minuter. Och enligt mina rådgivare till detta recept så ska det serveras med ett enda tillbehör – massor av bröd som du suger upp såsen med.

Ruskigt gott!

cacciatore - italiensk mat - italienskt - kyckling - kycklinggryta - kycklinglår - mat från grunden - snabb middag - toscana