Min superpasta - lax med chili, vitlök och ruccola

 
Det här mina vänner är bland det bästa vi vet här hemma när det kommer till vardagsmiddagar. Min superpasta skulle jag nog kunna äta varenda dag, den är gudomlig helt enkelt. Inte något klassiskt italienskt recept utan något som testats fram här hemma men jag skulle inte skämmas att servera den till en italienare. Det går hyfsat snabbt att laga till och är ganska nyttigt dessutom. Det här måste du testa!
 
Du behöver
 
4 klyftor vitlök
1 röd chili
3 tomater
1 påse ruccola
persilja
citron
4 port fullkornspasta (spagetti)
300 g gravad lax
olivolja
 
Börja med att finhacka vitlök och chili. Kärna därefter ur tomaterna och skär i avlånga strimlor. Skär upp den gravade laxen i bitar och hacka persiljan.
 
Koka pastan och håll varm. Hetta upp en wokpanna och håll i ordentligt med olivolja. När det är riktigt hett vänder du i vitlöken och chilin. Skaka hela tiden så att inget bränns. Efter ett par minuter när de mjuknat har du i laxen. Det räcker med någon halvminut. Sänk värmen och lägg i tomaterna, ruccolan och pastan och blanda väl. Krydda ordentligt med svartpeppar och salta. Riv över citronskal och den hackade persiljan.
 
Servera och glöm inte parmesan.
fisk - lax - pasta - vardagsmat