Päronkaka med choklad och ingefära

 

Jag har aldrig kakor hemma. Mest beroende på min svaga karaktär som inte tål prövningen i att ha kakpaket liggandes i skafferiet. Men också för att det är så mycket godare att snabbt slänga ihop något nybakat när man får oväntat besök. Söta päron, bitterheten från den mörka chokladen och touche av ingefära är en magiskt bra kombination. Och lite vispgrädde eller vaniljglass till det.

Mörk choklad har jag nästan alltid hemma, likaså päron. Så denna päronkaka med lite vispgrädde brukar jag ofta slänga ihop. Färdigt på 20 minuter och det är ändå hembakat med goda smaker. Oftast gör jag dom i portionsformar så är det bara att ställa fram dom. Mums!

4 portionsformar

3 söta päron

50 gram hackad mörk choklad

25 gram smör

½ citron

50 gram rörsocker

50 gram mjöl

Ingefära

Sätt ugnen på 175 grader. Skala päronen och skär ned i mindre bitar. Fördela dem i portionsformarna. Pressa citronsaft över. Grovhacka chokladen och strö över päronen och blanda runt. Fördela någon nypa ingefära över päronen.

I en annan skål lägger du i tärnat smör, rörsocker och mjöl. Blanda ihop så att det blir till en smulig massa. Fördela smulorna över päronen i formarna. Grädda i ugnen 15 – 20 minuter.

Syndigt gott!

Missa inga nya recept eller uppdateringar - gilla Ruskigt gott på Facebook. 

dessert - efterrätt - päron - päronkaka