Ragu di verdure - vegetarisk bolognese

 
För ett tag sedan bjöd jag hem ett gäng vänner men också med sina respektive (som jag inte känner alltför väl). Planen var en grym ragu Bolognese som huvudnummer. Alla förberedelser gick enligt plan tills jag tre dagar innan fick veta att 2 av mina kommande gäster var vegetarianer. Det enklaste hade så klart varit att laga ett vegetarisk alternativ och låta de som föredrar vegetarisk mat anpassa oss till oss köttätare. Men varför inte göra tvärt om?

Om jag hade varit vegetarian/vegan hade jag troligen varit grymt nyfiken på det här med italienska raguer. Inte så mycket för de animaliska produkternas skull då av naturliga skäl, snarare för alla gudomliga lovorden till dessa fantastiska smaker. Och, ja, italienska köttsåser är något alldeles extra, ofta långkokta med den där lilla extra kärleken som gör det så fullkomligt.

Det här är min ragu di verdure. Helt utan kött men med den där djupa smaken som faktiskt kännetecknar en ragu av högsta klass. Med risk för att bli antingen hyllad eller lynchad av  både vegetarianer, och köttätare med för den delen, från världen över så tycker jag nog att det här är en ganska fantastisk vegetarisk variant av just den klassiska italienska köttragun. Men innan de stympar mig så hoppas jag de prövar den - för den blir faktiskt ruskigt jäkla bra.

4 personer

2 gula lökar

2 morötter

1 stor gul paprika

2 zucchini

2 - 3 dl ärtor

4 lagerblad

Torkad rosmarin

1 glas vitt vin

2 msk tomatpuré

1 flaska passerade tomater

2 - 3 torkade pepperoncini (Går att ersätta med 1 färsk chili)

Olivolja, salt, socker och peppar

Skala och hacka moroten i små tärningar. Gör likadant med löken. Lägg i en skål. Tärna gula paprikan och zucchinin och lägg i en annan skål.

Sätt en större panna med lock på spisen, häll på lite vatten och en rejäl bottenskyla med olivolja. Fräs löken, moroten, lagerbladen och pepperoncinin på ganska hög värme tills de är mjuka och det doftar helt sanslöst gott i hela köket. Krydda med salt, svartpeppar och rejält med rosmarin. Lägg sedan i zucchini, ärtor och paprika. Fortsätt och fräsa tills allt har mjuknat ordentligt och det börjar bli torrt i pannan. (Låt den här processen med att fräsa grönsakerna mjuka ta tid, det är det som blir grunden för hela rätten. Genom att ge det tid så får du också ut smakerna på ett helt annat sätt.)

 

Slå på ett glas vitt vin och låt koka in ett par minuter. Klicka i tomatpurén och fräs några minuter till. Slå sedan på de passerade tomaterna och salta + lägg i en matsked socker. Slå på lite vatten så att innehållet i pannan blir ganska löst i konsistensen och mer i form av en tunn sås. Sätt på locket, sänk värmen och låt det puttra i minst 1 timme. När det återstår ca 15 minuter innan servering tar du av locket. Smaka av med salt, peppar och justera till perfektion - låt såsen krympa ihop till en lagom sås (enligt ditt tycke och smak).

Under tiden kokar du tagliatelle som du serverar hela härligheten med! Njut!

Följ gärna Ruskigt Gott på Facebook så missar du inga recept eller uppdateringar!

Ruskigt gott - festmat - pasta - ragú - tagliatelle - vegetariskt