Om ruskigt gott

 

Varför en italiensk matblogg?

Jag har under flera år samlat på mig upplevelser av det genuina Italien – kulturen, språket, landet och inte minst runt deras matkultur. Alla dessa upplevelser är var en och en förälskelse i sig och sammantaget har det blivit en stor och passionerad kärlek till det italienska. Så jag vill med glädje och kärlek sprida vidare sådant som jag har lärt mig och hoppas att andra ska börja laga mer klassisk italiensk mat hemma i sina kök.

Så recept är inriktningen?

Absolut, men jag kommer också skriva en hel del om kökets grunder. Ska man laga genuin italiensk mat så måste man behärska dom, det är det som skiljer, exempelvis, en vanlig tomatsås från en äkta. Och sen hoppas jag också hinna skriva om den italienska matkulturen, ge lite restips och en och annan gästbloggare kommer det också att bli. Och med olika samarbetspartners kommer det också bli lite tävlingar då och då.

Den vanligaste illusionen om italienare?

Oj, det finns ganska många faktiskt. En är att man säger ”Ciao” som hälsningsfras hela tiden. Det gör man bara som barn eller till sina närmaste vänner. Etikett, formella tituleringar och respekt för de som är äldre är jätteviktigt i Italien. En annan är att man äter pasta med gaffel och sked vilket är fullständigt främmande för en italienare. Pasta äts med gaffel enbart. Punkt.

Hur följer man bloggen enklast?

Ja, man kan ju lägge den som bokmärke i sin webbläsare men allra lättast är förstås att följa den genom olika platser i sociala medier. Då får man snabbt redo när det kommit något nytt att kika på. Bloggen finns både på Facebook, Twitter, Instagram och snart även på Pinterest.