Äkta focaccia - kärlek och tålamod

 

Så många fantastiska focaccia jag smakat på i Italien men väl hemma I Sverige har alla mina förväntansfulla försök till att återskapa gudomligheten misslyckats. Och focaccian man hittar hemma i Sverige är inte alls lik den italienska, det är faktiskt oftast inte foccacia utan någon slags tjock brödbit, inte helt sällan tämligen smaklös dessutom.

En äkta italiensk focaccia är vare sig tjock, degig eller smaklös. Den är tunn, ljus, luftig och full av intensiva smaker från olivolja och havssalt. Och knepet med honungen då. Äntligen har jag fått lära mig hur man gör focaccia på riktigt. Tänk att jag hann fylla 40 och var tvungen att flytta hit för att få uppleva det.

Focaccian kommer ursprungligen från Ligurien men är en av de rätter/bakverk som får anses som en nationalrätt. Så vill du göra en focaccia så som italienarna gör det, här har du receptet.

Att baka focaccia är enkelt. Rikligt med havssalt och olivolja är viktigt liksom skvätten av flytande honung för att få en fin brytning mellan sötma och sälta. Har du flera sorters olivoljor att välja på så ta en riktigt fin till din focaccia – det kommer göra stor skillnad. Och visst kan man inkludera rosmarin, tomater, oliver och annat om man vill och det gör jag själv ibland också. Men få saker är så goda som en nybakad focaccia naturale direkt från ugnen, att bryta i bitar i goda vänners sällskap.

Du behöver (Blir en stor foccacia)

1 msk torrjäst

2 dl rums tempererat vatten

2 tsk flytande honung

3 msk olivolja

2 tsk havssalt

350 gram mjöl

Till penslingen: 3 msk olivolja och 1 msk vatten

Ta fram en stor skål och lös upp jästen i vattnet. Tillsätt mjöl, olivolja och honung. Knåda ordentligt i ca 5 min och tillsätt sedan saltet. Fortsätt sedan att knåda degen rejält tills den är blank, mjuk och riktigt elastisk. Forma degen till en boll och lägg i bunken som du täcker med en kökshandduk. Låt degen vila i ca 20 minuter.

Sträck ut degen till en stor rektangel. Vik ihop på mitten och forma på nytt en rektangel. Upprepa en gång till. Det här steget är viktigt för det är det som gör att den färdiga focaccian blir luftig, mjuk men härligt tuggmotstånd.

Lägg sedan över degen på bakplåten och låt degen vila på nytt under en kökshandduk i ca 1,5h. Degen ska bli dubbelt så stor.

Sträck nu ut degen så att den täcker hela plåten och se till att degen är jämnt fördelad över hela plåten. Strö över salt och låt den vila i ca 20 min.

Använd sedanfingertopparna till att göra små hål/fördjupningar över hela degen.. Pensla på olivolja och vatten och var noga att det hamnar i alla fördjupningar. Strö över lite mer salt och låt degen vila 20 min igen.

(Vill du ha någon slags fyllning sä det nu du skrider till verket. Karamelliserad rödlök, rosmarin eller marinerade körsbärstomater är några av mina favoriter)

Sätt in plåten i förvärmd ung på 200 grader. Grädda i ca 20 – 30 minuter beroende på ugn. Focaccian ska vara gyllene och få lite fin färg men inte för mycket.

Gör den här focaccian och jag lovar att du inte kommer att vilja ha någon annan. Lycka till!

Följ gärna Ruskigt Gott på Facebook!

bakning - focaccia